Details
TitelKermisorgel
Vertaalde titelFairground Organ
VervaardigerWilhelm Bruder Söhne (fabrikant)
PlaatsWaldkirch (Duitsland)
Jaar ca. 1915
Objectnummer0246
Objectcategoriemechanische instrumenten met orgelpijpen
Objectnaamkermisorgel, orgel met boek
BeschrijvingKermisorgels van Duitse makelij hadden een specifiek, ander afleessysteem voor de orgelboeken dan orgels uit de rest van Europa. De boeken werden niet door toetsen uitgelezen, maar met luchtdruk. Voordeel was dat er minder slijtage was. Het orgel heeft 62 afleesgaten en heeft modelnummer 81.
Begeleidende tekstenOok de klankopbouw van de Duitse kermisorgels verschilt bijvoorbeeld van die van Franse makelij. Ze zijn meer gebaseerd op het barokke kerkorgel, terwijl Franse orgels een meer orkestrale uitstraling hebben. Bovendien is er bij kermisorgels minder de behoefte om populaire ‘up to date’ muziek te spelen: ze waren tenslotte bedoeld als achtergrondmuziek bij de attracties. Kermisorgelrepertoire onderscheidt zich door het spelen van marsmuziek, walsen en opera en operette, al kwam er natuurlijk ook best weleens een tophit langs. Bij dit orgel is nog veel origineel repertoire aanwezig.
Kermisorgels werden gebruikt om door hun muziek de aandacht op een bepaalde attractie te richten. Omdat een kermis vaak erg rumoerig is, zeker in de tijd van de klassieke attracties zonder de geavanceerde techniek van tegenwoordig, moesten de kermisorgels een groot volume voort kunnen brengen om boven het kermislawaai uit te komen. En, omdat ze dus voornamelijk als achtergrond fungeerde was er minder behoefte om het repertoire van populaire updates te voorzien. Van kermisorgels is dus beter het oorspronkelijke repertoire bewaard gebleven dan van bijv. dansorgels, waarvan het repertoire wel met regelmaat werd gemoderniseerd. Dit orgel werd geleverd door Wilhelm Bruder Söhne, familie van Ignaz Bruder (van het buikorgeltje) en de Gebüder Bruder, die allen hun eigen fabriek in Waldkirch hadden. Het werd gebruikt door Anna Vokaskova uit Praag, die dit orgel gebruikte om muziek bij haar kermisattracties te laten verzorgen. Toen Gijs Perlee in de jaren ‘70 in Praag was, bleek hij de 3 orgels van Anna te kunnen kopen. Het kostte in die dagen van het communistisch regime nog heel wat problemen om de orgels het land uit te krijgen.
Kermisorgels werden gebruikt om door hun muziek de aandacht op een bepaalde attractie te richten. Omdat een kermis vaak erg rumoerig is, zeker in de tijd van de klassieke attracties zonder de geavanceerde techniek van tegenwoordig, moesten de kermisorgels een groot volume voort kunnen brengen om boven het kermislawaai uit te komen. En, omdat ze dus voornamelijk als achtergrond fungeerde was er minder behoefte om het repertoire van populaire updates te voorzien. Van kermisorgels is dus beter het oorspronkelijke repertoire bewaard gebleven dan van bijv. dansorgels, waarvan het repertoire wel met regelmaat werd gemoderniseerd. Dit orgel werd geleverd door Wilhelm Bruder Söhne, familie van Ignaz Bruder (van het buikorgeltje) en de Gebüder Bruder, die allen hun eigen fabriek in Waldkirch hadden. Het werd gebruikt door Anna Vokaskova uit Praag, die dit orgel gebruikte om muziek bij haar kermisattracties te laten verzorgen. Toen Gijs Perlee in de jaren ‘70 in Praag was, bleek hij de 3 orgels van Anna te kunnen kopen. Het kostte in die dagen van het communistisch regime nog heel wat problemen om de orgels het land uit te krijgen.
Afmetingen
geheel hoogte: 290 cm
geheel breedte: 340 cm
geheel diepte: 160 cm
geheel breedte: 340 cm
geheel diepte: 160 cm
Trefwoordenprogrammadrager: orgelboek
geluidsbron: orgelpijpen
geluidsbron: slagwerk
aandrijving: elektromotor
geluidsbron: orgelpijpen
geluidsbron: slagwerk
aandrijving: elektromotor
Digitale referenties