Details
TitelAutomaat 'Japanse dame met parasol'
Vertaalde titelMusical Automaton with Cylinder Movement, 'Japanese Lady with Parasol'
Vervaardiger Gustave Vichy
PlaatsParijs (Frankrijk)
Jaar ca. 1885
Objectnummer1052
Objectcategoriemechanische instrumenten met speelkam, automaten met speelwerk
Objectnaamautomaat met speelkam, automaat met cilinder
BeschrijvingDeze dame in Japanse dracht zoekt verkoeling onder haar papieren parasol en waaiert zich koelte toe. Na het uittrekken van de typische Vichy-hendel (een messing knopje in de vorm van een eikel) aan de achterzijde van de automaat, speelt het 2-airs cilinderspeelwerk dat automatisch wisselt. De dame knippert met haar oogleden, rolt de parasol over haar schouder en waaiert met haar waaier, kijkt links en rechts, en knikt naar voren. De papieren parasol is origineel met kleine beschadigingen. De houten voet is bekleed met oranje fluweel. Het lijf met de benen is van papier maché, evenals de armen, de handen en het hoofd. In het lijf bevinden zich het speelwerk en het aandrijfmechanisme voor de beweging van de automaat.
Begeleidende tekstenDe figuur speelt met een 2-air cilinderspeelwerk dat automatisch wisselt.
Gustave Vichy's vrouw en zakenpartner Marie Thérèse Burger was naaister en maakte kleding voor de automaten. Hoewel deze figuur op het eerste gezicht (in vergelijking met duidelijker racistische karikaturen zoals Vichy's 'Fruit Seller' automaat) een positievere voorstelling lijkt van een niet-Europese cultuur, dient het nog steeds de koloniale ideologieën op verschillende manieren. De imitatie of toe-eigening van Oost-Aziatische (met name Chinese en Japanse) kunst en cultuur was in het 18e- en 19e -eeuwse Europa enorm populair. 'Chinoiserie' en 'japonisme' waren modetrends, maar waren niet louter ingegeven door esthetische waardering. De bekendste beschrijving van oriëntalisme als begrip dateert uit 1978 door Edward Said. Het kan losjes worden omschreven als het zien van het 'Oosten' als een 'Ander'; totaal verschillend van, en exotisch en vreemd in vergelijking met, een denkbeeldige 'normale' Europese zelf. Eén van de belangrijkste drijfveren hierachter was de onderdrukking en onderwerping van andere landen tijdens de Europese koloniale expansie rationeel en onvermijdelijk te doen lijken. Dit in tegenstelling tot wat het daadwerkelijk was, namelijk een verzameling van economisch gemotiveerde daden van extreem fysiek en spiritueel geweld. Hoewel afbeeldingen van Oost-Aziatische vrouwen in bijvoorbeeld de Franse kunst werden voorgesteld als teer, kwetsbaar en mooi - en niet als lelijk of 'onbeschaafd' - overheerst nog steeds het gevoel dat zij werden voorgesteld als bezit of trofee. Het letterlijke bezit van 'exotische' automaten en kunst kan misschien worden gezien als een symbolische herbevestiging hiervan.
Gustave Vichy's vrouw en zakenpartner Marie Thérèse Burger was naaister en maakte kleding voor de automaten. Hoewel deze figuur op het eerste gezicht (in vergelijking met duidelijker racistische karikaturen zoals Vichy's 'Fruit Seller' automaat) een positievere voorstelling lijkt van een niet-Europese cultuur, dient het nog steeds de koloniale ideologieën op verschillende manieren. De imitatie of toe-eigening van Oost-Aziatische (met name Chinese en Japanse) kunst en cultuur was in het 18e- en 19e -eeuwse Europa enorm populair. 'Chinoiserie' en 'japonisme' waren modetrends, maar waren niet louter ingegeven door esthetische waardering. De bekendste beschrijving van oriëntalisme als begrip dateert uit 1978 door Edward Said. Het kan losjes worden omschreven als het zien van het 'Oosten' als een 'Ander'; totaal verschillend van, en exotisch en vreemd in vergelijking met, een denkbeeldige 'normale' Europese zelf. Eén van de belangrijkste drijfveren hierachter was de onderdrukking en onderwerping van andere landen tijdens de Europese koloniale expansie rationeel en onvermijdelijk te doen lijken. Dit in tegenstelling tot wat het daadwerkelijk was, namelijk een verzameling van economisch gemotiveerde daden van extreem fysiek en spiritueel geweld. Hoewel afbeeldingen van Oost-Aziatische vrouwen in bijvoorbeeld de Franse kunst werden voorgesteld als teer, kwetsbaar en mooi - en niet als lelijk of 'onbeschaafd' - overheerst nog steeds het gevoel dat zij werden voorgesteld als bezit of trofee. Het letterlijke bezit van 'exotische' automaten en kunst kan misschien worden gezien als een symbolische herbevestiging hiervan.
Afmetingen
geheel hoogte: 105 cm
geheel breedte: 70 cm
geheel diepte: 72 cm
geheel diameter: 63 cm
geheel breedte: 70 cm
geheel diepte: 72 cm
geheel diameter: 63 cm