Details
TitelOrchestrion met papieren rol 'Weber Maesto'
Vertaalde titelRoll Playing Orchestrion 'Weber Maesto'
VervaardigerWaldkircher Orchestrion-Fabrik Gebr. Weber G.m.b.H. (orchestrionbouwer)
PlaatsWaldkirch (Duitsland)
Jaar exact 1926
Objectnummer1188
Objectcategoriemechanische instrumenten met orgelpijpen, orchestrions
Objectnaamorchestrion met orgelpijpen, orchestrion met rol
BeschrijvingNet als alle andere, talrijke Weberinstrumenten is ook dit orchestrion technisch zeer doordacht. Het orchestrion speelt dankzij een combinatie van druklucht voor de rollenaflezing, met zuiglucht voor de pneumatiek. Daardoor functioneert het instrument zeer snel.
Begeleidende tekstenAchter de lamellen zitten maar liefst 112 orgelpijpen verstopt die zeer vakkundig allerlei instrumenten imiteren. De lamellen kunnen ook open, om het volume te reguleren zodat het geluid nóg beter tot zijn recht komt. In een aparte kast achterin, eveneens voorzien van jaloezieën, zit het klarinetregister, bestaande uit 28 tongwerkpijpen. De pijpregisters kunnen spelen met een tremulant, die op 3 verschillende snelheden kan worden ingesteld. Als laatste register is er een xylofoon van houten plaatjes. Het slagwerk bestaat uit een grote trom en een kleine trom, een triangel, een woodblock, een tamboerijn en een bekken, met demping. De aanslagsterkte van zowel piano als slagwerk is regelbaar om expressie te verkrijgen. De Weber orchestrions hebben hun speciale status voor een groot deel te danken aan de prachtige muziekarrangementen van Gustav Bruder, die van 1913 tot 1930 verbonden is geweest aan de firma. Bruder vertelde dat een muziekrol met 4 liedjes hem 3 weken werk kostte. Wanneer de muziek eenmaal was gearrangeerd, kostte het aanbrengen van registratie met muzikale effecten nog eens dezelfde tijd.
Het model Maesto was het op één na grootste model van de lijn van de gebr. Weber in de Bismarckstrasse in Waldkirch (1880 - 1930). Het model door de vakkundige Weber werknemers op aanwijzing van muziekarrangeur Gustav Bruder in de loop van de jaren twintig getransformeerd tot een technisch zeer complex, maar muzikaal prachtig orchestrion, dat vooral de Amerikaanse amusementsmuziek van na 1920 prima kon vertolken. Dit specifieke exemplaar werd gebouwd in 1926 en door de Belgische agent van Weber - Gerard in Brussel - verkocht aan een café Jagersrust in Haasdonk (Beveren bij Antwerpen) Hiervandaan werd het rond 1960 verkocht aan een schroothandelaar die het instrument wilde gebruiken voor de opbrengst van het metaal. Gelukkig werd het daar gevonden door een kenner (de heer Klippelaar uit Hamme), die het ruilde voor een oud metalen motorblok met ongeveer eenzelfde gewicht als het metaal in de Maesto. Vanaf dat moment is hebben opeenvolgende verzamelaars van diverse nationaliteiten het in hun bezit gehad die er elk hun eigen restauraties en aanpassingen aan deden. Het instrument ging van België, via Amerika naar Duitsland, om uiteindelijk weer in VS terecht te komen. Toen daar de laatste eigenaar in 2010 failliet ging werd het door Bonhams geveild en aangekocht door Museum Speelklok. Ook hier werd het uiteraard gerestaureerd voordat weer in de opstelling terecht kwam.
Het model Maesto was het op één na grootste model van de lijn van de gebr. Weber in de Bismarckstrasse in Waldkirch (1880 - 1930). Het model door de vakkundige Weber werknemers op aanwijzing van muziekarrangeur Gustav Bruder in de loop van de jaren twintig getransformeerd tot een technisch zeer complex, maar muzikaal prachtig orchestrion, dat vooral de Amerikaanse amusementsmuziek van na 1920 prima kon vertolken. Dit specifieke exemplaar werd gebouwd in 1926 en door de Belgische agent van Weber - Gerard in Brussel - verkocht aan een café Jagersrust in Haasdonk (Beveren bij Antwerpen) Hiervandaan werd het rond 1960 verkocht aan een schroothandelaar die het instrument wilde gebruiken voor de opbrengst van het metaal. Gelukkig werd het daar gevonden door een kenner (de heer Klippelaar uit Hamme), die het ruilde voor een oud metalen motorblok met ongeveer eenzelfde gewicht als het metaal in de Maesto. Vanaf dat moment is hebben opeenvolgende verzamelaars van diverse nationaliteiten het in hun bezit gehad die er elk hun eigen restauraties en aanpassingen aan deden. Het instrument ging van België, via Amerika naar Duitsland, om uiteindelijk weer in VS terecht te komen. Toen daar de laatste eigenaar in 2010 failliet ging werd het door Bonhams geveild en aangekocht door Museum Speelklok. Ook hier werd het uiteraard gerestaureerd voordat weer in de opstelling terecht kwam.
Afmetingen
geheel hoogte: 305 cm
geheel breedte: 340 cm
geheel diepte: 103 cm
geheel diepte: 120 cm
geheel breedte: 340 cm
geheel diepte: 103 cm
geheel diepte: 120 cm